АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту рішення Волноваської міської ради
“Про затвердження Правил торгівлі на ринках м.Волноваха”
1. Проблема, яку передбачається розв’язати з прийняттям даного рішення, полягає у проведенні заходів по впорядкуванню торгівлі у мережі ринкового господарства (надалі – ринках) міста Волноваха, створенні належних умов для її здійснення та обслуговування покупців, захисту прав споживачів.
Проблема є актуальною, так як у разі відсутності Правил торгівлі на ринках м. Волноваха ( надалі – Правила) у місті не будуть визначені основні організаційні засади запровадження та подальшого функціонування діяльності міського ринкового господарства.
2. Проблема щодо організації та регулювання відносин, пов’язаних з впорядкуванням торгівлі на ринках міста не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки для регулювання діяльності суб’єктів господарювання, які займаються організацією ринкової торгівлі, тих що здійснюють торгівлю на ринках, та громадян, що здійснюють торгівлю на ринках, запропонованим проектом рішення передбачається механізм регулювання організаційних засад функціонування ринків відповідно до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, згідно з яким повноваження щодо організації ринкової торгівлі покладені на міську раду.
3. Визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки наказ Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 12.03.96 № 157 “Про затвердження Правил торгівлі на ринках” втратив чинність, а Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової адміністрації України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26 лютого 2002 року № 57/188/84/105 (із змінами та доповненнями), зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22 березня 2002 року за №288/6576 носять рекомендаційний характер до затвердження Правил торгівлі на ринках органами місцевого самоврядування.
4. Показником результативності затвердженого регуляторного акта буде запровадження заходів по вдосконаленню механізму регулювання та здійснення контролю за організацією ринкової торгівлі у м. Волноваха.
Розрахунок можливих витрат і вигоди від впровадження запропонованого регуляторного акта
Населення та держава не матимуть витрат у разі прийняття Правил.
Витрати суб’єктів господарювання такі:
– на створення належних умов для обслуговування покупців на високому рівні;
– на виготовлення інформаційних стендів, табличок, іншого наочного приладдя;
Очікувані вигоди наступні
Для населення:
– забезпечення належного рівня та умов торговельного обслуговування, що передбачає активізацію заходів по реконструкції міських ринків, поступового їх перетворення у торгово-сервісні центри, сучасні ринкові комплекси з широким спектром підприємств сфери обслуговування населення, таких, як громадського харчування, аптечних кіосків, пунктів обміну валют, ремонту взуття, пошиву та ремонту одягу тощо, захист прав і інтересів споживачів.
Згідно з аналізом результатів контрольних заходів Управління ветеринарної медицини у Волноваському районі, Волноваської міжрайСЕС у 2010 році на ринку міста встановлено 17 порушень суб’єктами господарювання, що здійснюють торгівлю на них. Найбільш поширений характер носять такі порушення , як реалізація товарів з вичерпаним терміном реалізації, низької якості, без супроводжувальних документів, що підтверджують їх якість, обважування та обрахування покупців, порушення товарного сусідства при зберіганні та реалізації товарів.
Запропонованим регуляторним актом передбачається визначення обов’язків та відповідальності адміністрацій ринків щодо забезпечення належних умов для здійснення торгівлі на підвідомчих ринках та обслуговування торгуючих і покупців. Поряд з цим, визначені вимоги для суб’єктів господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках міста та їх обов’язки по обслуговуванню споживачів міста на високому рівні.
Для суб’єктів господарювання, які займаються організацією ринкової торгівлі:
– визначення порядку і норм для функціонування ринків у м. Волноваха, – захист власних інтересів через договірні взаємовідносини.
5. Метою даного регуляторного акту є:
– забезпечення належних умов для здійснення торгівлі та обслуговування покупців на ринках;
– захист прав споживачів;
– врегулювання правових відносин між органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання, які займаються організацією ринкової торгівлі у місті, а також громадянами, які здійснюються торгівлю на ринках;
6. У разі неприйняття зазначеного проекту рішення міської ради у місті не буде визначено механізм функціонування ринкового господарства, так як Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26 лютого 2002 року №57/188/84/105 (із змінами та доповненнями) носять рекомендаційний характер і виконання їхніх вимог, на сьогодні, для ринків та тих, хто здійснює на них торгівлю не є обов’язковим.
Прийняття зазначеного проекту регуляторного акта визначить основні організаційні засади діяльності ринкового господарства міста.
7. Досягнення вищезазначених цілей можливе завдяки здійсненню виконкомом міської ради контролю за організацією ринкової торгівлі на підвідомчих ринках з цього питання.
8. З прийняттям регуляторного акта буде забезпечено впорядкування питань по таким основним напрямкам діяльності ринкового господарства, пов’язаних із:
регламентацією торгової діяльності торгуючих на ринках
Зазначеним регуляторним актом буде приведено у відповідність перелік категорій продавців, які здійснюють торгівлю на ринках, визначені вимоги до оформлення їх робочого місця, відповідно до категорії та уточнені переліки продовольчих та непродовольчих товарів, реалізацію яких на ринках міста здійснювати заборонено.
9. У разі прийняття проекту регуляторного акта буде досягнуто поліпшення діяльності ринкового господарства міста шляхом впорядкування їх організаційно – правової основи, визначення правових засад при здійсненні торгівлі на ринках м. Волноваха.
10. Досягнення запропонованим регуляторним актом встановлених цілей не впливають на економічні витрати територіальної громади та держави.
11. Не всі вигоди, які виникають внаслідок дії запропонованого регуляторного акта, можуть бути кількісно визначені. Серед них:
– досягнення взірцевого рівня торговельного обслуговування населення, сприяння захисту прав споживачів;
– створення нових робочих місць на ринках;
– будівництво нових сучасних ринків, ринкових та торгово-сервісних комплексів, перетворення існуючих у сучасні комплекси шляхом реконструкції ринків, впорядкування їх територій, оснащення сучасним торговельним обладнанням, будівництво на їх територіях об’єктів торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування;
– запобігання виникненню умов, які стимулюють зростання роздрібних цін на ринках.
12. Впровадження та виконання вимог регуляторного акта не залежить від ресурсів виконкому міської ради, а суб’єкти господарювання, які займаються організацією ринкової торгівлі та здійснюють торгівлю на ринках, мають впроваджувати і виконувати ці вимоги.
13. При виникненні змін у чинному законодавстві, які можуть впливати на дію запропонованого регуляторного акта, до нього будуть вноситись відповідні корегування та доповнення.
14. Термін дії запропонованого проекту регуляторного акта встановлюється довгостроковий, або до прийняття урядом нових нормативних актів.
15. Головним чинником результативності даного регуляторного акта виступає:
– запровадження заходів по вдосконаленню механізму регулювання та здійснення контролю за організацією ринкової торгівлі у м.Волноваха;
16. Результативність даного регуляторного акта буде відстежуватись за рахунок подальшого розвитку ринкової торгівлі у місті Волноваха, згідно з Указом Президента України від 23.05.2001 № 334 “Про заходи щодо вдосконалення функціонування ринків з продажу продовольчих та непродовольчих товарів”, а також відстеженням кількості звернень громадян до виконкому міської ради та інших інстанцій.
З текстом проекту регуляторного акта (проектом рішення міськради) та аналізом його регуляторного впливу можна ознайомитись щоденно (з 8.00 до 17.00, перерва з 12.00 до 13.00, крім вихідних) у виконкомі міськради за адресою: 85700, м.Волноваха вул..Леніна, 88 у розробника проекту – відділу ЖКГ, торгівлі та побутового обслуговування населення , кабінет № 5, тел.4-10-75, крім того, на офіційній сторінці міськради www.volngors.in..ua в мережі Інтернет.
Пропозиції та зауваження до проекту рішення міської ради та аналіз регуляторного впливу будуть прийматися названим вище підрозділом виконкому міськради протягом місяця з дня їх оприлюднення.
Украина
Волновахский городской совет
Волновахского района Донецкой области
ПРОЕКТ РЕШЕНИЯ
от 0__.06.2011 № 6/ 8-
Об утверждении Правил торговли
на рынках г.Волноваха
С целью регулирования отношений, связанных с упорядочением торговли на рынках г.Волноваха, руководствуясь ст.26 Закона Украины «О местном самоуправлении в Украине»городской совет
РЕШИЛ:
1.Утвердить Правила торговли на рынках г.Волноваха (Прилагается)
2.Секретарю совета ( Гукай Т.Е.) довести до сведения населения и субъектов хозяйствования утвержденные Правила торговли на рынках г.Волноваха.
3. Контроль за исполнением возложить на постоянную комиссию по вопросам планирования, финансов и бюджета (Обидченко А.Ф.).
Городской голова С.В.Демченко
Приложение к решению городского совета ___.___.2011 №_6/____
Правила торгівлі на ринках м. Волноваха
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають вимоги щодо функціонування створених в установленому порядку ринків усіх форм власності, організації оптового та роздрібного продажу на них сільгосппродуктів, продовольчих і непродовольчих товарів, худоби, тварин, кормів тощо, надання послуг, додержання ветеринарних, санітарних, протипожежних вимог і правил безпеки праці на ринках, прав споживачів і вимог податкового законодавства.
2. Ринок – це суб’єкт господарювання, створений на відведеній за рішенням місцевого органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування земельній ділянці і зареєстрований в установленому порядку, функціональними обов’язками якого є надання послуг та створення для продавців і покупців належних умов у процесі купівлі-продажу товарів за цінами, що складаються залежно від попиту і пропозицій (далі – ринок).
3. Ринок незалежно від форми власності та організаційно-правової форми керується у своїй діяльності законодавством України.
4. Торгівлю на ринках можуть здійснювати фізичні особи – громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, суб’єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від форм власності (далі – продавці).
5. За конструкцією ринки можуть бути криті, відкриті та комбіновані; за часом діяльності – постійно діючі або сезонні, ранкові та вечірні; за місцезнаходженням – міські, селищні та сільські; за видами економічної діяльності – з оптової торгівлі, з роздрібної торгівлі; за товарною спеціалізацією – з продажу продовольчих товарів, непродовольчих товарів, транспортних засобів, худоби та кормів, тварин і птахів, квітів тощо, а також змішані.
6. Територія ринку повинна мати відокремлену та відгороджену від проїжджої частини, житлового та комунального секторів ділянку землі, зручне сполучення громадського транспорту загального користування, підземні чи наземні переходи для пішоходів, стоянки для транспортних засобів відвідувачів, безпечні для руху пішоходів входи і виходи, штучне освітлення території ринку, автостоянок та під’їздів, телефонний зв’язок, радіовузол або гучномовець на ринках з кількістю торговельних місць більше 250, електро- та водопостачання, водовідведення, туалет, облаштовані контейнерами майданчики для збирання відходів і сміття тощо.
Робота ринків не повинна погіршувати санітарний та екологічний стан місцевості й негативно впливати на умови проживання населення.
Вхід на ринки безплатний.
7. Адміністрація ринку узгоджує з місцевим органом самоврядування режим роботи ринку; з територіальними установами державної санітарно-епідеміологічної служби, ветеринарної медицини, пожежного нагляду, архітектурно-будівельної комісії, державтоінспекції – проектну документацію щодо функціонального планування території ринку, розміщення приміщень, торговельних місць і об’єктів, їх кількості і розміру, забезпечення їх торговельно-технологічним обладнанням та забезпечує утримання території ринку й організацію продажу товарів відповідно до затвердженого плану.
Улаштування та утримання території ринків повинно відповідати вимогам Санітарних правил утримання територій населених місць (СанПіН N 4690-88) та Ветеринарно-санітарних правил для ринків, затверджених наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.96 N 23 та зареєстрованих у Мін’юсті України 19.06.96 за N 314/1339.
8. На вході до ринку розміщується вивіска із зазначенням повної назви ринку і його власника, спеціалізації ринку, режиму роботи, а також графічно виконаний план території з позначенням усіх стаціонарних об’єктів ринку (обов’язково лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи), пішохідних і транспортних маршрутів, аварійних виходів.
На видному, доступному для огляду місці встановлюється оформлений стенд з розміщенням на ньому копії свідоцтва про реєстрацію ринку як суб’єкта підприємницької діяльності, цих Правил, витягів із Закону України “Про захист прав споживачів”, та Правил користування засобами вимірювальної техніки у сфері торгівлі, громадського харчування та надання послуг”, нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій, тарифів плати за послуги та правил їх надання, Ветеринарно-санітарних правил для ринків, перелік продукції, що підлягає обов’язковій сертифікації в Україні відповідно до спеціалізації ринку, інформації про адресу і номери телефонів органів, що забезпечують державний захист прав споживачів, здійснюють державний контроль та нагляд за якістю та безпекою товарів, засобів вимірювальної техніки, до яких можна звернутися з питань сертифікації продукції та повірки засобів вимірювальної техніки, місцезнаходження і телефон суб’єкта господарювання, інформації про місцезнаходження Книги відгуків і пропозицій тощо.
9. У разі планового закриття ринку, окремих його приміщень або частин території (для проведення санітарних заходів, ремонту, технічного переобладнання) суб’єкт господарювання повинен не пізніше як за чотирнадцять днів повідомити про це громадян, розмістивши біля входу до ринку інформацію про порядок роботи ринку, дату та період закриття, й оповістити про це через радіовузол ринку, засоби масової інформації.
10. Для потреб і зручностей продавців і покупців на території ринку або поруч можуть відкриватися магазини, підприємства громадського харчування, побутового обслуговування, телефонного зв’язку, каси продажу квитків на транспорт, готелі.
11. Реалізація сільгосппродуктів, продовольчих, непродовольчих товарів, живої худоби, птиці, кормів, домашніх тварин, декоративних птахів, акваріумних риб, посадкового матеріалу плодово-ягідних культур, овочевої і квіткової розсади, живих садових квітів, насіння овочевих культур і квітів проводиться на спеціалізованих ринках чи на спеціально виділених рядах (секціях) змішаних ринків з обов’язковим дотриманням санітарно-епідеміологічних вимог.
12. На території відкритого ринку, у критих ринках та павільйонах, де реалізуються продукти рослинного і тваринного походження, повинні бути обладнані спеціалізовані зони з продажу окремих видів продукції: овочів і фруктів, м’яса і битої птиці, яєць, молочних продуктів, риби, меду, олії тощо.
Спеціалізовані зони створюються відповідно до вимог Ветеринарно-санітарних правил для ринків.
13. Розташування торговельних місць на ринку, торговельно-технологічного обладнання має бути зручним для здійснення торгівлі, відповідати вимогам санітарних, протипожежних правил та безпечних умов праці, забезпечувати вільний прохід покупців та належну культуру обслуговування.
Робоче місце продавця повинно бути належним чином обладнано (криті або відкриті столи, прилавки), мати площу для викладки і зберігання запасів товарів тощо.
Торговельне місце – площа, відведена для розміщення необхідного для торгівлі інвентарю (вагів, лотків тощо) та здійснення продажу продукції з прилавків (столів), транспортних засобів, причепів, візків (у тому числі ручних), у контейнерах, кіосках, палатках тощо.
Розмір торгового місця дорівнює 1 п.м.
14. Місця для продажу продукції (товарів) з транспортних засобів виділяються на спеціально облаштованих та розмічених майданчиках, що не створює небезпеки для покупців (пішоходів). Продаж продовольчих і непродовольчих товарів здійснюється в окремих зонах цих майданчиків згідно із затвердженою адміністрацією ринку схемою дислокації торговельних місць на ринку. У відведених місцях торгівлі пересування транспортних засобів дозволяється лише до початку торгівлі та після її завершення.
Використання транспортних стоянокне призначенихдля продажу товарів не допускається.
15. Спеціалізовані зони, ряди прилавків (столів) та майданчики обладнуються наочними позначеннями про їх призначення. Усі торговельні місця позначаються номерами.
Продавцям забороняється використовувати торговельні місця не за призначенням.
16. На торговельному місці продавця (юридичної особи) установлюється табличка із зазначенням назви, місцезнаходження і номера телефону суб’єкта підприємницької діяльності, що організував торгівлю, прізвища, імені та по батькові продавця та розміщується копія ліцензії у разі здійснення господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.
На торговельному місці продавця (фізичної особи – суб’єкта підприємницької діяльності) установлюється табличка із зазначенням його прізвища, імені та по батькові, номера свідоцтва про державну реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності та назви органу, що здійснив цю реєстрацію, прізвища, імені, по батькові його продавця, а також розміщується копія патенту за фіксованим розміром податку чи копія свідоцтва про сплату єдиного податку та копія ліцензії у разі здійснення господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.
Продавець повинен мати при собі: документи про сплату послуг ринку; належним чином оформлену особисту медичну книжку в разі продажу продовольчих товарів (для суб’єктів підприємницької діяльності); копії документів, що підтверджують якість та безпеку продукції та товарів; у разі реалізації тропічних плодів – копії документів, що підтверджують їх походження та проходження фітосанітарного контролю; висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку в разі продажу продуктів тваринного і рослинного походження.
У разі використання торговельного місця на умовах оренди в продавця повинна бути копія угоди з адміністрацією ринку про оренду, а на умовах суборенди – копія такої угоди із суб’єктом підприємницької діяльності (орендодавцем).
Під час проведення органами контролю та адміністрацією ринку перевірок роботи суб’єктів підприємницької діяльності продавці повинні пред’явити зазначені документи.
17. У разі надходження на ринок продукції в кількості, яка перевищує технічні можливості ринку щодо її розміщення, диспетчер (інша відповідальна особа) ринку зобов’язаний повідомити про це адміністрацію ринку. Адміністрація ринку по змозі повинна допомогти розмістити продукцію для продажу на іншому ринку.
18. За окрему плату продавцям можуть надаватися такі послуги:
бронювання торговельних місць, прокат торговельного інвентарю, обладнання, засобів вимірювальної техніки, санітарного одягу, зберігання особистих речей і продукції в камерах схову, на складах і в холодильниках, зважування на товарних вагах, розрубка м’яса, утримання торговельного місця в належному стані, інформаційні оголошення рекламного та довідкового характеру, забезпечення місцями в готелях і на автостоянках за наявності їх на ринку, консультації спеціалістів, вантажно-розвантажувальні роботи і транспортні послуги, приймання для подальшого продажу сільгосппродуктів та інших товарів у бюро торгових послуг тощо.
Тарифи на послуги ринку, що пов’язані із забезпеченням діяльності ринкового господарства, установлюються адміністрацією ринку відповідно до чинного законодавства.
19. Адміністрація ринку при наданні продавцям торговельних місць на визначений термін укладає з ними письмову угоду в якій рекомендується зазначати термін дії угоди, асортимент (вид) товарів, що реалізуються, розташування торговельного місця, умови оренди торговельного місця, розмір та порядок оплати за оренду майна, перелік послуг, які надає ринок, та їх вартість.
20. Адміністрація ринку повинна забезпечувати централізоване прання санітарного та спеціального одягу, миття та дезінфекцію торговельного інвентарю, обладнання, засобів вимірювальної техніки, що надаються продавцям.
21. Продавцям (фізичним особам, які не є суб’єктами підприємницької діяльності) забороняється використовувати власний санітарний та спеціальний одяг, торговельний інвентар та засоби вимірювальної техніки.
Продавці (суб’єкти підприємницької діяльності) можуть мати свій санітарний чи інший одяг, торговельний інвентар, засоби вимірювальної техніки.
Засоби вимірювальної техніки, які використовуються продавцями на ринку, повинні бути в справному стані, мати повірочне тавро територіального органу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики та проходити періодичну повірку в установленому порядку. Суб’єкти підприємницької діяльності, які використовують власний санітарний або спеціальний одяг, торговельний інвентар та засоби вимірювальної техніки, несуть персональну відповідальність за його відповідність санітарним та технічним нормам.
Продавці повинні дотримуватися Правил користування засобами вимірювальної техніки у сфері торгівлі, громадського харчування та надання послуг, затверджених наказом Держстандарту України від 24.12.2001 N 633 і зареєстрованих у Мін’юсті України 10.01.2002 за N 18/6306.
22. Справляння плати за утримання торговельного місця в належному стані й інші послуги ринку здійснюють касири та контролери ринку із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій відповідно до вимог Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” з видачею касових чеків.
Торгівля без документів, що підтверджують сплату послуг по утриманню торговельного місця в належному стані та інших послуг ринку, забороняється.
23. Документи про сплату послуг ринку по утриманню торговельного місця в належному стані повинні зберігатися продавцем до закінчення торгівлі. Передача торговельного місця та документів про сплату послуг ринку третім особам забороняється.
24. Продавець несе персональну відповідальність за видані йому напрокат санітарний одяг, торговельний інвентар, обладнання.
У разі втрати взятих напрокат речей або їх псування продавець відшкодовує суб’єкту господарювання завданий збиток.
25. Усі продавці зобов’язані надавати покупцям відомості про товари, не допускати порушення прав споживачів, бути ввічливими, охайно одягненими, відпускати товар упакованим або в тару покупця повною мірою і вагою, їм забороняється палити, розпивати спиртні напої. Особи в нетверезому стані не допускаються до торгівлі на ринку.
На вимогу покупців продавці зобов’язані пред’явити їм висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи про відповідність продуктів, що реалізуються, ветеринарно-санітарним нормам.
Зразки товарів, що є у продажу, повинні бути виставлені на видному для покупців місці. Продавці (суб’єкти підприємницької діяльності) повинні позначати ціни на товари на ярликах цін (цінниках), клейких стрічках або іншим способом.
26. Розрахунки з покупцями за товари, придбані на ринку, здійснюються відповідно до встановленого законодавством порядку.
На вимогу покупця продавець (суб’єкт підприємницької діяльності, який відповідно до законодавства звільнений від застосування реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок) повинен видати товарний чек, що засвідчує факт купівлі, у якому зазначаються: найменування суб’єкта господарювання та ринку, ряд та номер торговельного місця, найменування товару, ціна товару, дата продажу, прізвище, ініціали продавця та його підпис.
27. Якщо покупцю продано неякісний товар, він має право вимагати від продавця (суб’єкта підприємницької діяльності) задоволення своїх вимог, передбачених Законом України “Про захист прав споживачів”.
У разі продажу товару з недоліками без попереднього застереження продавцем, який не є суб’єктом підприємницької діяльності, покупець має право замінити товар на якісний, повернути його продавцю і одержати назад сплачені гроші або вимагати зниження ціни.
28. Усі працівники ринку повинні бути одягнуті в одяг, що відповідає санітарним вимогам, а контролери повинні мати нагрудну табличку або спеціальну пов’язку на рукаві. Працівники, які безпосередньо продають або надають послуги з продажу продовольчих товарів (продавці, рубачі м’яса та інші), підлягають обов’язковому медичному обстеженню, результати якого заносяться в їх особисті медичні книжки встановленого зразка. Особи, які не пройшли медичне обстеження, до роботи не допускаються.
29. Ринок повинен мати зареєстрований санітарний журнал установленої форми, Книгу відгуків і пропозицій, яка має міститися у приміщенні адміністрації ринку на видному і доступному місці. Ринок може мати також Журнал реєстрації перевірок установленого зразка.
30. Адміністрація ринку повинна забезпечити постійне вивезення відходів і сміття, а також після закінчення роботи ринку належне очищення (з вологим прибиранням) та дезінфекцію всіх приміщень, торгових об’єктів і торговельних місць ринку. Поточне прибирання проводиться безперервно впродовж усього дня за умови захищеності продукції (товарів) від забруднення та дотримання норм охорони праці.
31. Адміністрація ринку зобов’язана забезпечити регулярне проведення спеціальних санітарних заходів за щомісячним графіком: знищення комах, гризунів, шкідників (дезінфекція, дезінсекція, дератизація).
Інформація про санітарні дні з прибирання території, приміщень, обладнання та інвентарю вивішується на видному місці при вході на ринок та в приміщенні адміністрації.
32. Адміністрація ринку зобов’язана створити на ринку необхідні умови для здійснення правоохоронними і контрольними органами діяльності згідно з їх повноваженнями.
33. За угоду купівлі-продажу, укладену на ринку між продавцем і покупцем, адміністрація ринку відповідальності не несе.
34. Адміністрація ринку зобов’язана:
підтримувати територію ринку в належному санітарно-технічному і протипожежному стані, забезпечувати розвиток матеріально-технічної бази ринку, оснащувати його необхідним обладнанням та інвентарем, засобами вимірювальної техніки;
дотримуватися затвердженого режиму роботи ринку;
при наявностізабезпечувати продавців на ринку торговельними місцями за профілем торгівлі, спеціальним одягом залежно від виду харчової продукції, що реалізується, засобами вимірювальної техніки і торговельним інвентарем, зберігання харчової продукції на складах, у холодильниках та інших приміщеннях ринку відповідно до санітарних норм і правил;
забезпечувати безпечний та безперешкодний рух людей та транспортних засобів відповідно до затвердженого плану проходу та проїзду по території ринку, здійснювати контроль за додержанням вимог щодо паркування транспортних засобів;
попереджати та не допускати порушень санітарних норм і правил;
надавати в користування лабораторіям ветеринарно-санітарної експертизи пристосовані службові приміщення;
не допускати до продажу товарів, що заборонені, створювати належні умови для додержання продавцями правил торгівлі, санітарного і протипожежного стану, правильного використання засобів вимірювальної техніки, інвентарю ринку, підвищення рівня культури торгівлі та безпечних умов праці;
надавати продавцям і покупцям інформацію щодо вимог цих Правил, Ветеринарно-санітарних правил на ринках, правил протипожежної безпеки, рівня цін тощо (стенди, місцеві газети, радіо, листівки);
установити на доступному місці достатню кількість контрольних ваг з відповідними інформаційними табличками та обов’язково зазначити їх місцезнаходження на графічно виконаному плані території ринку;
здійснювати контроль за використанням продавцями торговельних місць за призначенням;
забезпечувати дотримання продавцями вимог правил торгівлі продовольчими і непродовольчими товарами.
35. Особи, винні в порушенні цих Правил, несуть відповідальність згідно із законодавством.
36. Контроль за дотриманням цих Правил здійснюється посадовими особами органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у межах своєї компетенції.
Проведення контролюючими органами перевірок господарської діяльності на території ринку, повинно відбуватися в присутності представників адміністрації ринку.
II. Особливості торгівлі продовольчими товарами
37. Продаж продовольчих товарів на ринках здійснюється з додержанням Ветеринарно-санітарних правил для ринків, Правил продажу продовольчих товарів, Правил роботи дрібно-роздрібної торговельної мережі, інших нормативно-правових актів, які регулюють торговельну діяльність та захист прав споживачів.
38. Висновок державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку (експертний висновок, етикетка) щодо якості та безпеки продукції у ветеринарному відношенні, наявність документів про надані послуги є підставою для зайняття продавцем місця на ринку за профілем торгівлі.
39. На ринках дозволяється продавати харчові продукти, не заборонені для реалізації. Такі харчові продукти можна продавати тільки за умови:
готові м’ясні вироби і м’ясні напівфабрикати, молоко і молочні продукти, консерви, курячі яйця тощо промислового виробництва – наявності документів, що підтверджують їх якість і безпеку (копії сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання, якщо продукція підлягає обов’язковій сертифікації, та копії документа виробника, що підтверджує належну її якість, а також відповідних ветеринарних документів);
м’ясо, отримане від забою худоби у власних чи фермерських господарствах, – наявності ветеринарної довідки про передзабійний клінічний стан тварин або ветеринарного свідоцтва (довідки), виданих місцевою установою державної ветеринарної медицини, та висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
молоко і молочну продукцію, отриману від власних чи фермерських господарств, – наявності довідки про клінічний огляд тварини і епізоотичний стан місцевості, виданої установою державної ветеринарної медицини за місцем вироблення продукції, особистої медичної книжки продавця, виданої в установленому порядку, та за наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
курячі яйця, отримані від власних чи фермерських господарств, – наявності свідоцтва або довідки про клінічний огляд птиці та епізоотичний стан місцевості, виданої місцевою установою державної ветеринарної медицини, та за наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
мед, отриманий від власних чи фермерських господарств, при продажу в межах району проживання власника – наявності ветеринарного свідоцтва (довідки) місцевої установи ветеринарної медицини (за межами району – ветеринарно-санітарного паспорта на пасіку) та наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
рибу і рибопродукти, інші гідробіонти промислового виробництва – наявності копії документа виробника, що підтверджує належну якість, та копії сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання, якщо продукція підлягає обов’язковій сертифікації, а також відповідних ветеринарних документів;
рибу, інші гідробіонти непромислового виробництва – наявності ветеринарного свідоцтва (довідки) місцевої установи ветеринарної медицини та висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
картоплю, овочі, фрукти, у тому числі тропічні, ягоди, баштанні культури, сухофрукти, горіхи, сушені гриби окремо від солінь, квашеної та маринованої плодоовочевої продукції – наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
продукцію рослинного походження, яка доставлена для реалізації від власних чи фермерських тепличних господарств і має експертний висновок державної лабораторії ветеринарної медицини за місцем виходу продукції щодо якості та безпеки, – ветеринарного контролю (огляду), а за необхідності й лабораторного дослідження;
олію (крім промислової розфасовки), дикорослі плоди, ягоди та свіжі гриби – наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку;
солоно-квашені, мариновані овочі та фрукти – наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку та дотримання чинних ветеринарно-санітарних вимог при торгівлі;
зернові, круп’яні продукти, борошно в чистих мішках або іншій тарі, розміщеній на підставках, стелажах або піддонах, – наявності висновку державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку.
Продукція, що підлягає обов’язковій сертифікації, дозволяється до продажу за наявності в документах, згідно з якими вона надійшла, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідну продукцію.
40. На ринках забороняється продаж:
фізичними особами, які не є суб’єктами підприємницької діяльності, хліба і хлібобулочних виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
кондитерських і кулінарних виробів, напівфабрикатів із м’яса і риби (фарш, котлети, кров’яні та домашні ковбаси, зельць, холодець, ікра рибна тощо), а також консервованих продуктів (овочі, м’ясо, риба, ікра та інші консерви), виготовлених у домашніх умовах;
готових продуктів тваринного походження промислового виробництва – масла вершкового, сирів, ковбас, копчення тощо без наявності документів, що засвідчують їх якість та безпеку (копії сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання, якщо продукція підлягає обов’язковій сертифікації, та копії документа виробника, що підтверджує належну якість товару, а також відповідних ветеринарних документів);
тварин, риб і рослин, занесених до Червоної книги України, дикорослих рослин, у тому числі лікарських, польових квітів;
тропічних фруктів та овочів без документів, що підтверджують джерело їх придбання та проходження фітосанітарного контролю;
зернових, круп’яних продуктів, забруднених насінням шкідливих бур’янів.
41. Продукція тваринного і рослинного походження, що не реалізована протягом робочого дня і яка не зберігалася в холодильних камерах ринків, наступного дня підлягає огляду та органолептичній оцінці спеціалістами державної лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи на ринку, а за потреби – і додатковим лабораторним дослідженням.
III. Особливості торгівлі непродовольчими товарами
42. На ринках дозволяється реалізовувати як нові непродовольчі товари, так і ті, що були в користуванні, крім заборонених для продажу.
Продаж непродовольчих товарів здійснюється з додержанням Правил продажу непродовольчих товарів, санітарних норм і правил, інших нормативно-правових актів, які регламентують торговельну діяльність та захист прав споживачів.
43. Окремі непродовольчі товари можна продавати на ринках тільки за умови:
нові товари, які підлягають обов’язковій сертифікації, – наявності в документах, згідно з якими вони надійшли, реєстраційних номерів сертифіката відповідності чи свідоцтва про визнання відповідності та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності на відповідний товар;
предмети гігієни, санітарії, товари побутової хімії, іграшки для немовлят – лише в індивідуальній споживчій тарі із зазначенням на ній необхідної для споживача інформації відповідно до чинного законодавства. На кожній іграшці або індивідуальній споживчій тарі повинна бути зазначена необхідна доступна, достовірна інформація відповідно до вимог Закону України “Про захист прав споживачів”. Перевірка іграшок на звук повинна проводитися за допомогою повітродувного устаткування;
косметично-парфумерні вироби – додержання температурних режимів у місцях, не доступних попаданню прямих сонячних променів;
побутові газові прилади, що були в користуванні (газові плити, газові котли, газові колонки тощо) – наявності документів, що підтверджують їх придатність до подальшої експлуатації і які видані відповідними службами газового господарства;
транспортні засоби (автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів і моделей, самохідні машини, причепи, напівпричепи, мотоколяски і номерні агрегати до них) – спеціально виділеного для них місця або створення спеціального ринку згідно з Правилами роздрібної торгівлі транспортними засобами і номерними агрегатами, затвердженими наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 31.07.2002 N 228 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 20.08.2002 за N 681/6969;
меблі, одяг та головні убори з натурального хутра, електропобутові та телерадіотовари – розміщення в приміщеннях, пристосованих для торгівлі цими товарами. В експлуатаційних документах (інструкції з експлуатації, паспорті, етикетці, гарантійному талоні) нової побутової техніки продавцем обов’язково робиться відмітка про продаж;
шкури цінних порід звірів, одяг та головні убори з них – відповідного їх маркування та наявності документів, що підтверджують законність їх придбання;
примірники аудіовізуальних творів і фонограм – через спеціалізовані підприємства торгівлі, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом товарів;
ювелірні та інші вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння – наявності ліцензії;
пестициди та агрохімікати – наявності ліцензії;
ліки, лікарські рослини – наявності ліцензії.
44. Адміністрація ринку при розробці проекту планування ринку повинна передбачити спеціальні зони і обладнати їх необхідним устаткуванням для примірки покупцями одягу і взуття. Користування примірочними є безплатним.
Для продажу товарів, що були в користуванні, відводяться спеціальні місця.
45. На ринках з продажу непродовольчих товарів дозволяється здійснювати торгівлю продовольчими товарами з додержанням вимог законодавства та Правил продажу продовольчих товарів.
46. На ринку забороняється продавати:
вогнепальну, газову, пневматичну, холодну зброю, бойові припаси та спеціальні засоби самооборони;
готове армійське спорядження, а також тканини, які використовуються для його виробництва, інші товари військового асортименту, формене обмундирування;
білизну зі штампом організацій і підприємств;
наркотичні засоби;
пальне для транспортних засобів, гас, мазут;
балони із скрапленим газом;
вироби піротехнічні побутові та вибухові засоби;
порнографічні видання;
заборонені знаряддя добування тварин.
Секретарь совета Т.Е.Гукай